درگیری دو مربی بدنسازی به جنایت انجامید| قاتل بخشیده شد! آیا ادارات اراک و استان مرکزی فردا دوشنبه (۱۸ تیر ۱۴۰۳) تعطیل است؟ تهیه بسته‌های آموزشی وزارت بهداشت برای پیاده‌روی اربعین امکان تغییر گروه آزمایشی و حوزه امتحانی در کنکور ۱۴۰۳ وجود دارد؟ تصادف دو دستگاه خودرو پراید، سه مصدوم برجای گذاشت دستگیری عاملان قتل جوان شرور پس از سه هفته آیا ادارات استان قم فردا دوشنبه (۱۸ تیر ۱۴۰۳) تعطیل است؟ آیا قاتلان استخدام شده، ‌قاتلان سریالی هستند؟ حکم قصاص برای مامور پلیس صادر شد | شلیک مرگبار به متهم فراری نمک دریا دارای ناخالصی‌های سرطان‌زاست| آلودگی نمک‌های رنگی و سنتی به فلزات سنگین جنایت تکان‌دهنده با رویای مهاجرت از کشور ربودن زن جوان به بهانه ازدواج در تهران پلمب دو سالن زیبایی بدلیل تداخل پزشکی در مشهد(۱۷تیر ۱۴۰۳) مجازات حبس برای قاچاقچیان عروس دشت‌های ایران آیا ادارات استان یزد پنجشنبه‌ها تعطیل است؟ ۸۳ فقره سرقت از مجتمع‌های مسکونی در غرب مشهد رمزگشایی شد (۱۷ تیر ۱۴۰۳) کشف ۳۵۰۰ عدد قرص غیرمجاز از یک واحد صنفی متخلف در مشهد نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۳ چه زمانی اعلام می‌شود؟ اسامی پذیرفته‌شدگان آزمون آموزگار ابتدایی و استثنایی ۱۴۰۳ اعلام شد + جزئیات دستگیری اعضای باند لیلا در لانه سیاه توسط پلیس مشهد + عکس
سرخط خبرها

پرورش گمشده در آموزش

  • کد خبر: ۱۰۶۰۳۸
  • ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷
پرورش گمشده در آموزش
غلامرضا حسنی درمیان - عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی

آموزش وپرورش پویا مینیاتور جامعه آینده است که در آن امر پرورش مقدم بر آموزش است. اصولا در نظام آموزش وپرورش عمومی آموزش در دل پرورش رخ می‌دهد و بهتر است آن را نظام پرورش عمومی بنامیم که از مهدکودک تا دوره شش ساله دوم ادامه دارد.

چنین نهاد پویایی کودکان، نوجوانان و جوانان را بر اساس هویت ملی و ارزش‌های اخلاقی و دینی با رعایت ارزش‌های خرده فرهنگی تربیت می‌کند که عموم آن‌ها وطن خواه، اخلاق مدار، خداجو، صادق، نظم پذیر، خانواده مدار، دوستدار علم و دانش، پرسشگر، علاقه‌مند به فعالیت جمع، آگاهی سیاسی، بانشاط و دارای یک جهان بینی باشند که هم آرامش و آسایش برایشان فراهم شود و هم انسجام اجتماعی وحدت ملی و دین داری اخلاق مدار در نسل آینده تقویت شود.

اما متأسفانه آموزش وپرورش ما به دلیل کاهش توجه به پرورش نسلی و تکیه بر آموزش کنکوری پویایی لازم را برای تربیت تا اندازه زیادی از دست داده است. از لحاظ زمانی و با حذف تعطیلات رسمی و غیررسمی به بهانه‌های مختلف، آموزش در طول سال تنها حدود ۱۲۰ روز در مدارس تداوم دارد. کیفیت این آموزش نیز ضمن احترام به همه معلمان عزیز دارای آن چنان تحول قابل قبولی نیست.

بدیهی است که آموزش ویژه برخی مدارس نیز فقط برای طبقات خاص امکان پذیر است که همین نابرابری آموزشی را در سطح وسیعی گسترش داده است؛ نابرابری‌ای که عصر کرونا آن را بیش ازپیش تقویت کرده و در حد یک فاجعه آموزشی موجب محرومیت تحصیلی یا آموزش ناقص بسیاری از دانش آموزان به ویژه در مناطق محروم شده است.

نابرابری‌ای که نهادینه نیز شده و در کنکور خود را در قالب منطقه یک، دو، سه و.. نشان می‌دهد. طبیعی است که در صورت وجود عدالت به این سهمیه بندی‌ها کمتر نیاز خواهد بود.

در ارتباط با روند جامعه پذیری اگرچه در کنار آموزش وپرورش، نقش خانواده، رسانه‌ها و گروه‌های دوستی حائز اهمیت است، اما سؤال این است که آموزش وپرورش، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و.

تا چه اندازه در پرورش نقش آفرینی کرده و آن را بهبود بخشیده اند؟ رسانه‌ها باتوجه به هجمه به ارزش‌های بنیادی هویت ملی و دینی ما، رسالت خود را دراین باره چگونه ایفا می‌کنند؟ و هریک از ما که در سراسر ایران عزیز زندگی می‌کنیم تا چه اندازه احساس مسئولیت می‌کنیم؟

بدیهی است که این فقط بخشی از یک نقد بنیادی است و مسائلش باید در سطح کلان تحلیل شود؛ زیرا سرچشمه آن جای دیگری است.

پرورش گمشده در آموزش

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->