سد دز پُر شد | احتمال افزایش خروجی سد دز وجود دارد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) آزادراه تهران شمال مسدود شد + علت (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقوع سیل در شبستر آذربایجان شرقی + فیلم (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرریز شدن سد مخزنی دویرج دهلران ایلام + فیلم مسئولان در تدارک اجرای مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان | معوقات حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی واریز خواهد شد اطفای حریق انبار ذغال با تلاش و سرعت عمل آتش نشانان مشهدی (۱۴ اردیبهشت) مرگ ۲ نفر براثر مسمومیت با گاز در ساری (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واژگونی پژو ۲۰۶ در فکوری| آتش نشانان دو محبوس حادثه را نجات دادند (۱۴ اردیبهشت) جاده چالوس یک طرفه شد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) هواشناسی خراسان رضوی هشدار نارنجی صادر کرد (۱۴ اردیبهشت) زلزله مشهد را لرزاند + جزئیات (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی در خراسان رضوی و مشهد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد تداوم بارش باران در ۱۷ استان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «یسنا» دختر ناپدید شده ترکمن ربوده شده بود؟ آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | بازنشستگان خواستار افزایش حقوق با رقمی بالاتر از مصوبه مزد هستند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سارقان کابل‌های برق فشار قوی در مشهد شناسایی و دستگیر شدند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی درباره درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال موزه‌ها فردا شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است
سرخط خبرها

پرورش گمشده در آموزش

  • کد خبر: ۱۰۶۰۳۸
  • ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷
پرورش گمشده در آموزش
غلامرضا حسنی درمیان - عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی

آموزش وپرورش پویا مینیاتور جامعه آینده است که در آن امر پرورش مقدم بر آموزش است. اصولا در نظام آموزش وپرورش عمومی آموزش در دل پرورش رخ می‌دهد و بهتر است آن را نظام پرورش عمومی بنامیم که از مهدکودک تا دوره شش ساله دوم ادامه دارد.

چنین نهاد پویایی کودکان، نوجوانان و جوانان را بر اساس هویت ملی و ارزش‌های اخلاقی و دینی با رعایت ارزش‌های خرده فرهنگی تربیت می‌کند که عموم آن‌ها وطن خواه، اخلاق مدار، خداجو، صادق، نظم پذیر، خانواده مدار، دوستدار علم و دانش، پرسشگر، علاقه‌مند به فعالیت جمع، آگاهی سیاسی، بانشاط و دارای یک جهان بینی باشند که هم آرامش و آسایش برایشان فراهم شود و هم انسجام اجتماعی وحدت ملی و دین داری اخلاق مدار در نسل آینده تقویت شود.

اما متأسفانه آموزش وپرورش ما به دلیل کاهش توجه به پرورش نسلی و تکیه بر آموزش کنکوری پویایی لازم را برای تربیت تا اندازه زیادی از دست داده است. از لحاظ زمانی و با حذف تعطیلات رسمی و غیررسمی به بهانه‌های مختلف، آموزش در طول سال تنها حدود ۱۲۰ روز در مدارس تداوم دارد. کیفیت این آموزش نیز ضمن احترام به همه معلمان عزیز دارای آن چنان تحول قابل قبولی نیست.

بدیهی است که آموزش ویژه برخی مدارس نیز فقط برای طبقات خاص امکان پذیر است که همین نابرابری آموزشی را در سطح وسیعی گسترش داده است؛ نابرابری‌ای که عصر کرونا آن را بیش ازپیش تقویت کرده و در حد یک فاجعه آموزشی موجب محرومیت تحصیلی یا آموزش ناقص بسیاری از دانش آموزان به ویژه در مناطق محروم شده است.

نابرابری‌ای که نهادینه نیز شده و در کنکور خود را در قالب منطقه یک، دو، سه و.. نشان می‌دهد. طبیعی است که در صورت وجود عدالت به این سهمیه بندی‌ها کمتر نیاز خواهد بود.

در ارتباط با روند جامعه پذیری اگرچه در کنار آموزش وپرورش، نقش خانواده، رسانه‌ها و گروه‌های دوستی حائز اهمیت است، اما سؤال این است که آموزش وپرورش، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و.

تا چه اندازه در پرورش نقش آفرینی کرده و آن را بهبود بخشیده اند؟ رسانه‌ها باتوجه به هجمه به ارزش‌های بنیادی هویت ملی و دینی ما، رسالت خود را دراین باره چگونه ایفا می‌کنند؟ و هریک از ما که در سراسر ایران عزیز زندگی می‌کنیم تا چه اندازه احساس مسئولیت می‌کنیم؟

بدیهی است که این فقط بخشی از یک نقد بنیادی است و مسائلش باید در سطح کلان تحلیل شود؛ زیرا سرچشمه آن جای دیگری است.

پرورش گمشده در آموزش

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->